tiistai 30. huhtikuuta 2013

Queen's Day

Historiallinen päivä siis, Hollannissa kruunattiin kuningas ja tänään oli viimeinen Queen's Day: ensi vuodesta lähtien se on King's Day ja päivämääräksi vaihtuu 27.4.

Lähdin kameran mukanani katsomaan juhlahumua, joka ei tietenkään itselle tunnu samalta kun paikallisille. Riehakas ja iloinen tunnelma, iso kirpputori (joita täällä ei ihmetyksekseni muutoin ole), paljon ihmisiä kaikkialla.
Ihana rytmiryhmä, jossa nuori punalippispäinen poika soitti torvea, jota muut komppasivat rummutellen, loistava.
Ihailin rakennuksia, taloja ja varsinkin niiden yläosia kattoineen, jotka ovat upeasti koristeltuja. 
Olin kameroineni kun Liisa Ihmemaassa, koska olin yksin liikenteessä. Vähän eksyinkin, mutta onneksi tämä ei ole mikään jätti-iso paikka :D Välillä nautiskelin ihanaa capuccinoa ja vohvelijäätelöannosta (pistaasi-, mango- ja vesimelonijäätelöä kera kermavaahdon).

Kävelin nelisen tuntia ristiin rastiin ja katselin ihmisiä ja enimmäkseen taloja. Kuninkaallisia en nähnyt (yllätys yllätys), mutta jostain paraatista onnistuin napsimaan pari kuvaa 
Ihmiset juhlistanevat vieläkin, äsken kuului ilotulitusten pauketta; itse kotiuduin kuuden aikaan ja pötkähdin lepäämään. Sain päivälliseksi aivan ihanaa lihapataa in curry, mm.todella hyvää; perheen äiti on muutenkin innokas ja hyvä kokki ja sovimme, että voisimme tehdä yhdessä jotain suomalaista ruokaa, hän haluaisi kokeilla jotain uutta. Mietin vain mitähän se voisi olla? Täällä syödään paljon perunaa, se voisi olla vaikka karjalanpaistia...noh, jään miettimään sitä itsekseni. Huomenna aamulla on töihinlähtö, joten nyt on aika mennä nukkumaan, hyvää ja rauhallista yötä <3

maanantai 29. huhtikuuta 2013

Hallo :)

Pääsen tästä asuinpaikastani n.15 minuutissa bussilla  harjoittelupaikkaani enkä paljoa jännittänyt, koska maisemat olivat niin upeat: täällä on jo kaikki sitä ihanaa kevään vihreää, nurmikkoa, lampia ja kauniita puita yms. Kuva on kännykällä otettu, joten ei kovin hyvä ja tuossa keskellä olevan rakennuksen vieressä on tosi jännä puu: näyttää hopeiselta ja valkoisilla lehdillä, en ole koskaan nähnyt moista, tosi kaunis. 

Harjoittelujpaikkani on yksikerroksisessa punatiilitalossa, joka on uudehko ja todella toimivan tuntuinen paikka: värejä on käytetty seinissä ja ovissa, asiakkaiden töitä on esillä ja myytävänä. 
Paikka esiteltiin mulle ensin ja kaikki työntekijät ottivat iloisesti nauraen mut vastaan, siis ihan loistava ilmapiiri. 
Osa asiakkaista tuli itse juttelemaan, osalle menin esittelemään itseni, mutta vain osalle, koska siellä käy kuitenkin aika paljon ihmisiä: jatkan esittelyä keskiviikkona :)

Ensin juotiin kahvit ja rupateltiin asiakkaiden kanssa ja katselin pää pyörällä mitä kaikkea ympärillä tapahtuu. Osallistuin ensiksi sellaiseen käsityöryhmään, jossa oli kuusi asiakasta tekemässä omia keskeneräisiä töitään. Jokainen tekee kykyjensä ja voimiensa mukaan. Kuvassa näkyy koristeena valmiita käsitöitä. 

Kaikki toimi mutkattomasti ja asiakkaita autetaan tarvittaessa, mutta pääosin he pärjäävät itse. Materiaalia löytyy todella paljon, kaapit täynnä ihana matskua :) Ohessa yksi tarvikehylly.
Monet asiakkaat osaavat puhua englantia ja sain jutella todella paljon heidän kanssaan; osa ymmärtää, mutta ei enää osaa itse puhua sitä. Opettelin myös kovasti itse hollantia, katsotaan viiden viikon päästä mitä olen oppinut kielestä: hauska saksan ja englanniin sekoitus, jossa tärkeä on kurkkuäänne, joka multa sujui yllättävän hyvin :)

Kevyen käsityöhuoneen vieressa on kunnon verstas, josta kuului ihanaa miesten laulantaa ja naputuksia ym.rakentelun ääniä. 

Tuli mieleen Lumikki & 7 kääpiötä, jotka laulelivat töihin mennessään ja sieltä tullessaan :)  Asiakkaat tulevat hyvin toimeen keskenään ja ovat tietysti erilaisia niin fyysisiltä kuin sosiaalisiltakin taidoiltaan. 
Lähdin hymyillen "kotiini" enkä olisi voinut olla iloisempi <3

Huomenna on vapaapäivä, koska täällä kruunataan kuningas; Hollantia on hallinnut jo noin 150v nainen...Ja nyt nykyinen hallitsija Beatrix luovuttaa kruunun pojalleen. Mahtaa olla melkoiset karnevaalit :) Hyvää yötä ja kiitos, jos jaksoit lukea loppuun asti ;) <3

Ik ben Satu :)

Tassa nappaimistossa ei ole niita kaikkia kirjaimia, joita ma tartten, joten kirjoitan enemman illalla. Ma olen hullaantunut ihanista maisemista: pienista lammista ja kanavista, joita oli matkalla tanne Prattenburgiin. Tulin bussilla, mutta tarkoitus on pyorailla. En aloita sita ennen kuin ilma on lammin myos aamulla.
Taalla on niin vihreaa ja kaunista joka paikassa, ihania taloja eika mitaan betonihirvioita. Portteja, ikkunoita, ovia ja kaikkia ihania yksityiskohtia, joita ihastelen. Palaan illalla asiaan. <3

sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Harjoittelu alkaa huomenna...

No niin, tämä päivä meni mukavasti Rotterdamissa Idan (luokkakaverini, joka asuu likellä mua ja on työharjoittelussa eri paikassa) kanssa: niin ihanaa olla pitkästä aikaa ulkomailla. 
Tuomisiakin ostin: kaksi mangoa ja yhden ananaksen ;) Aurinko paistoi, ihmisiä oli tosi paljon ja paljon riitti ihmeteltävää. Täällä on vain joka kuukauden viimeinen sunnuntai kaupat sunnuntaisin auki, muuten ne ovat kiinni.

Meritiem museumin liepeillä satama-alueella istui pariskunta, jolle halusin jostain syystä mennä juttelemaan. He olivat kodittomia, nainen oli jo 20v asunut kadulla ja mies ilmeisesti saman ajan. Juttelimme kaikenlaista ja he olivat todella iloisia ja kiittivät minua, että olin tullut puhumaan heille. Niin pienestä se on joskus kiinni <3 Mun päivästäni se keskustelu teki onnellisen.

Annoin heille kaikki kolikkoni, noin kolme euroa ja sentit päälle ja sain "vastalahjaksi" reunoilta kovettuneen juuston, jonka mies kaivoi muovikassistaan :) 
Sen jälkeen tapasinkin Idan ja söimme ihania ranskalaisia majoneesilla, hedelmäannokset jälkkäreiksi ja junalla takaisin Dordrechtiin.
Söin ekan jätskin ja jäin ottamaan kuvia matkan varrelle. Kaunista seutua, jota en ole ehtinyt tutkailemaan vielä, mutta mulla on tosi hyvä olla täällä. Olen tosi kiitollinen siitä, että sain tämän tilaisuuden tulla juuri tänne harjoittelemaan, oppimaan ja tekemään paljon kaikenlaisia uusia asioita.

Aamulla sitten alkaa työharjoittelu, varmasti tulee mielenkiintoinen kokemus                   . Tiistai täällä onkin vapaa, koska kuningas kruunataan silloin ja meillä ei ole töitä keskiviikkona, koska Suomessa on vappupäivä. Silloin suuntaan Amsterdamiin tapaamaan erästä ystävääni ja se onkin sitten taas ihan uusi tarina uusine kuvineen. 

Hyvää yötä <3

Here I am in Dordrecht

Täällä sitä nyt ollaan. Matka meni oikein hyvin: lento lähti ajallaan kl.14 Suomen aikaa ja oli perillä 15.30 paikallista aikaa eli tunnin aikaero. Suht iso lentokenttä ja kerettiin Dordrechtin junaan ripeillä askelilla ja pienellä juoksulla, koska meidän piti tietysti ostaa junaliputkin. 

Yleisesti maisemat jo vihertyneet ja eilen paistoi aurinko, mutta ei mikään lämmin ilma muuten, tänään on pilvistä ja olen palellut täällä huoneessani :D 

Todella kaunis huone ja koko asunto, mukavan oloisia ihmisiä ja kaksi aivan ihanaa kissaa, Pluis ja Luci :)


Huomenna alkaa työt ja tänään varmaan lähden katselemaan vähän lähikulmia, kamera mukana tietysti.
Ohessa muutama kuva huoneestani ja kylppäristä, joka ei onneksi olen suomalaiseen tapaan tylsä ;)









keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Nyt iski jännitys....

Ensimmäinen näyttöpäivä takana ja olo on helpottunut; enää huominen työharjoittelussa ja sekin on näyttöpäivä. Hyvin on mennyt omasta mielestäni harjoittelu alun sairastelun jälkeen.
Dordrechtin säätilat näyttäisi olevan puolipilvistä/poutaista, reilu kymmenen astetta lämpöä. Odotan innolla näkeväni ko.kaupungin ja tietysti Amsterdamin, jossa mulla on treffit kaverin kanssa 1.5.2013.
Hollannissa kruunataan 30.4.kuningas ja koko maa on käsittääkseni aika intona asiasta :) Kehotettiin ottamaan jotain oranssia vaatetta mukaan tai jos ei olen niin huivi tms.
Pakko laittaa tähän oheinen klippi, jonka bongasin jo aiemmin Youtubesta:http://www.youtube.com/watch?v=MCIqLVNyYw8&feature=youtu.be

Näillä mietteillä hvyää yötä <3



maanantai 22. huhtikuuta 2013

Very soon...

5 yötä jäljellä: mä en oikein tajua, että tää on ihan todellista, joten ehkä siksi mua ei jännitä vielä juurikaan...toki vähän, mutta yleensä oon kovempi jännittämään :) Niin se matkalaukku, en ole avannut sitä; se ikäänkuin tossa odottaa, että meinaatko tehdä jotain vai et :D Joo, huomenna.
Ja toi ei ookaan ihan mikä tahansa viimeistä huutoa oleva laukku, se oli meillä 15 v.sitten häämatkalla Madeiralla. Mulle riittää, että siinä on pyörät alla (ainakin toisessa päädyssä)  :D
Oh man, mulla on hauskaa kun mä näen itseni jo kimpsuineni ja kampsuineni raahaamassa tota laukkua. 
Mähän menen asumaan siis yhteen perheeseen (äiti ja kaks tytärtä, joista toinen ei oo paikalla), maksan vuokran asumisesta 100e/vko ja 25e/vko kaikkien ruokien kera, joten mä pääsen syömään ihka oikeita kotiruokia ja hollantilaisa herkkuja :D Toivottavasti ne ei syö mitään kummallisuuksia....Nyt mä lähden nukkumaan, kello on taas hujahtanut; tein yhtä koulutehtävää ja tarkoitus oli tehdä näyttösuunnitelmaa, mutta se jäi nyt huomiselle. Hyvää yötä <3

sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Henkinen valmistautuminen

Nyt on sunnuntai: tarkoitus tän päivän aikana saada perustettua ja aloitettua tämä blogi sekä perehtyä Hoidon ja huolenpidon jakson näyttösuunnitelman ja materiaalin miettimiseen ja täyttämiseen. Olen lähdössä käymään siskoni luona ja sen jälkeen tapaan vielä ystäväni.
Huomenna harjoitteluni  alkaa kl.7, joten ajoissa pitäisi päästä nukkumaankin: mä oon iltakukkuja ja noi aamuvuorot on aika työläitä mulle ;)
Ilma on niin hieno, että innostuin hieman siivoamaan tota kaoottisessa tilassa olevaa kuistia ja rapsuttelin vähän maata takapihalla. Näin ensimmäisen perhosen. 



Tunnelmia illalla

Nyt pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä, että mä olen oikeasti lähdössä jonnekin, kääk :) Mutta mua ei epäilytä, ettenkö mä selviäisi, koska mä tiedän, että mä selviän: osaan avata suuni ja kysyä, jos on kysyttävää tai epäselvää. 
Matkalaukun mä saan huomenna, joten sitten alan urakalla katselemaan vaatepuolta, siellä toivon mukaan on jo kevät pitemmällä, koska mitään talvirompetta en ole ottamassa mukaani. Suomessa ei ole vielä ollut aihetta kevyempiin vaatteisiin siirtyä. Tänään tosin tuli jo lämmin päivä, haravoin ja siivosin takapihaa; on se riemullinen tunne, kun sen kaiken märän ruskean lehtimassan ym.alta punkeaa tuoretta vihreää valtavalla kasvun voimalla. Krookukset ja narsissit ovat jo pitkällä enkä ihan heti tiedä mikä muu näyttää niin kauniilta, kuin kevään ensimmäinen kukka auringon loisteessa. 
Paljon tässä olis tulevalle viikolle hommia, mutta teen ne mitä ehdin ja loput jää odottamaan. Mulla on kaksi näyttöpäivää ensi viikolla ke ja to, perjantai on onneksi vapaata. Ja silloin on iltakinkerit tiedossa, (mahdollisesti hyvän ruoan ja) Vhb-keikan merkeissä. Josta tulikin mieleeni, että ne cd:t mulla täytyy olla mukana; muita tuskin otan ja tarkoitus olis vielä etsiä Paul Coelhon pokkariversio Alkemistista lukemiseksi, ehkä jotain muutakin lukemista voisin etsiä. 
Mun ihana luokkakaveri, joka lähtee siis mun lisäksi sinne, tosin eri paikkaan, mutta samaan kaupunkiin ja yhdessä matkaamme Dordrechtiin, laittoi mulle ystävällisesti sanastoa hollanniksi ja täytyy sanoa, että se on hauska kieli, jota todellakin haluaisin oppia myös puhumaan.
Mua meinaa alkaa särkemään päätä, iltateelle ja nukkumaan: huomenna aamuvuoro eli seitsemäksi töihin. Viime päivinä monista eri syistä mielialat ovat vaihdelleet kyllä hyvinkin paljon, mutta onneksi mä osaan olla helposti kiitollinen asioista: kaikki kyllä järjestyy, kun hoitaa oman osuutensa. Tästä blogista sen verran, että mut paremmin tuntevat tietävät, että mä en osaa kirjoittaa mitään kovin lyhyesti eli kärsivällisiä ovat he, jotka tätä blogia jaksaa lukea :)