maanantai 29. huhtikuuta 2013

Hallo :)

Pääsen tästä asuinpaikastani n.15 minuutissa bussilla  harjoittelupaikkaani enkä paljoa jännittänyt, koska maisemat olivat niin upeat: täällä on jo kaikki sitä ihanaa kevään vihreää, nurmikkoa, lampia ja kauniita puita yms. Kuva on kännykällä otettu, joten ei kovin hyvä ja tuossa keskellä olevan rakennuksen vieressä on tosi jännä puu: näyttää hopeiselta ja valkoisilla lehdillä, en ole koskaan nähnyt moista, tosi kaunis. 

Harjoittelujpaikkani on yksikerroksisessa punatiilitalossa, joka on uudehko ja todella toimivan tuntuinen paikka: värejä on käytetty seinissä ja ovissa, asiakkaiden töitä on esillä ja myytävänä. 
Paikka esiteltiin mulle ensin ja kaikki työntekijät ottivat iloisesti nauraen mut vastaan, siis ihan loistava ilmapiiri. 
Osa asiakkaista tuli itse juttelemaan, osalle menin esittelemään itseni, mutta vain osalle, koska siellä käy kuitenkin aika paljon ihmisiä: jatkan esittelyä keskiviikkona :)

Ensin juotiin kahvit ja rupateltiin asiakkaiden kanssa ja katselin pää pyörällä mitä kaikkea ympärillä tapahtuu. Osallistuin ensiksi sellaiseen käsityöryhmään, jossa oli kuusi asiakasta tekemässä omia keskeneräisiä töitään. Jokainen tekee kykyjensä ja voimiensa mukaan. Kuvassa näkyy koristeena valmiita käsitöitä. 

Kaikki toimi mutkattomasti ja asiakkaita autetaan tarvittaessa, mutta pääosin he pärjäävät itse. Materiaalia löytyy todella paljon, kaapit täynnä ihana matskua :) Ohessa yksi tarvikehylly.
Monet asiakkaat osaavat puhua englantia ja sain jutella todella paljon heidän kanssaan; osa ymmärtää, mutta ei enää osaa itse puhua sitä. Opettelin myös kovasti itse hollantia, katsotaan viiden viikon päästä mitä olen oppinut kielestä: hauska saksan ja englanniin sekoitus, jossa tärkeä on kurkkuäänne, joka multa sujui yllättävän hyvin :)

Kevyen käsityöhuoneen vieressa on kunnon verstas, josta kuului ihanaa miesten laulantaa ja naputuksia ym.rakentelun ääniä. 

Tuli mieleen Lumikki & 7 kääpiötä, jotka laulelivat töihin mennessään ja sieltä tullessaan :)  Asiakkaat tulevat hyvin toimeen keskenään ja ovat tietysti erilaisia niin fyysisiltä kuin sosiaalisiltakin taidoiltaan. 
Lähdin hymyillen "kotiini" enkä olisi voinut olla iloisempi <3

Huomenna on vapaapäivä, koska täällä kruunataan kuningas; Hollantia on hallinnut jo noin 150v nainen...Ja nyt nykyinen hallitsija Beatrix luovuttaa kruunun pojalleen. Mahtaa olla melkoiset karnevaalit :) Hyvää yötä ja kiitos, jos jaksoit lukea loppuun asti ;) <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti