tiistai 21. toukokuuta 2013

Amsterdam

Dat es zo schoon: Amsterdam :) Lähdin perjantaina vuokraemäntäni kanssa autolla kohti Bussumia, jonne pääsin hänen kyydissään. Ajeltiin ihania teitä ja hän näytti vähän muitakin paikkoja siinä samalla. Naarde-Bussumista otin kahvia ja jotain pizzan näköistä, hyppäsin junaan ja pääsin mukavasti Amsterdamiin. Aika hieno tunne oli sinne saapuessa: jotain vanhaa, jotain tuttua, jotain uutta...ja ihan hirveästi ihmisiä, olin hetken aikaa pää pyörällä siitä vilskeestä ja vilinästä. Ik was in de stad, die ik verliet 21 jaar geleden <3 

Satoi vettä ja mä olin tietenkin lähtenyt ilman minkäänlaisia sadevarustuksia: mitä niitä nyt on, sateenvarjo tai sadeviitta tms :D Kävin hakemassa vähän karttoja infosta, hyppäsin bussiin ja suuntasin Jordaaniin, Lindengrachtiin, missä meidän hotelli oli. Pieni, 2 vkoa sitten avattu hotelli, vaikutti oikein mukavalta.
  
Takki ja vaatteet kuivumaan, kahvia kitusiin ja huilimaan. Kerkesin hyvin vähän asettua ja vaatteet kuivua ennenkuin lähdin Idaa vastaan asemalle. Sitten mentiinkin suoraan vähän katselemaan paikkoja :) Ihmisiä oli tosi paljon ja niitä tuntui tulevan joka suunnalta :D Punaisten lyhtyjen alue: sinne me silloinkin, kauan sitten mentiin heti ensimmäisenä ja onhan se aika hurjaa touhua. Samanlailla ne kyllä räpläs kännyköitä siellä kun kaikki muutkin, mikä oli jotenkin huvittavaa, mutta myös kovin epätodellista. Yleensä se koko juttu. :D Tosin se on aika surullista, koska siihen bisnekseen liittyy ikäviä asioita.. Eniten ehkä kuitenkin tekee pahaa katsoa niitä miehiä, jotka siellä pyörii. 
Me etsittiin kierrellessämme samalla ruokapaikkaa ja päädyttiin erääseen kiinalaiseen ravintolaan, jossa söimme hyvät ateriat; ruokien jälkeen saimme ruusut :) Suomalaisina tottumattomina moiseen, kysyimme heti, että miksi ja he sanoivat, että just roses for ladies :) Dank u wel <3
 


Kiertelimme paikkoja, ostimme jälkiruoat ja lähdimme hotellin suuntaan. Kävimme ruokakaupassakin hakemassa vähän kahvia, aamuksi banaania ja sen sellaista. Sitten huomasin, että me oltiin kävelty jotenkin liian pitkälle eli siinä jutellessamme meni se kadunkulma ohi, josta meidän olisi pitänyt kääntyä :D No teimme ylimääräisen lenkin ja sen verran tuli käveltyä koko päivän aikana, että oli todella ihanaa päästä hotelliin ja sänkyyn. Kello oli kuitenkin jo yli yksi yöllä, joten ei mennyt kauaa, kun Nukku-Matti tuli ;)

Zaterdag: hotellilta alkoi suoraan mahtava torialue, jonne menimme ensiksi. Ihania kasviksia ja hedelmiä, juustoa ja vaikka mitä herkkuja. Niin paljon halvempia tietyt jutut, että yksi matkalaukku olisi tarpeen ihan vaan ruokaostoksille :D Ostin yhden riemunkirjavan hippimekon ja muutaman tuliaisen. Jatkettiin matkaa kohti Dam Squaren takana olevaa Nine Streets-aluetta: kivoja kauppoja, ravintoloita etc. Siinä vaan unohtui Waterlooplein ja kirpputori: se on aivan mahtava, tai oli ainakin silloin muinoin, ja edelleen se on auki muutoin paitsi sunnuntaisin. Se jäi harmittamaan kyllä vähän, koska olisin ilman muuta halunnut käydä siellä, mutta en tiedä miten unohdin sen ihan tyystin.No, seuraavalla kerralla sitten :) Seuraavaan kertaan jäi monta muutakin paikkaa, joten täytyy päästä uudestaan: viikonloppu on niin lyhyt aika, kun on monta paikkaa missä haluais käydä ja kuitenkin kun on koko ajan liikenteessä, ei jaksa ihan joka paikkaan rynniä. Käytiin toasteilla ja kahvilla, sitten hotelliin hetkeksi huilaamaan ja illalla käytiin syömässä, tällä kertaa etsittiin intialaista ravintolaa, jota ei jostain kumman syystä löytynyt, vaikka edellisenä päivänä olin nähnyt niitä useammankin :D

Syötiin pikkuruisessa tiibetiläisessä ravintolassa: ruoka oli hyvää, mutta vähän pettymys, seasonal vegetable with garlic sauce, kastike oli hyvää ja maistui inkiväärille, mutta valkosipulia mä en siinä maistanut. Pari Bacardi-snapsia ja jälkiruoka, nälkä lähti ja huomasimme, että olimme taas lähempänä yhtätoista syömässä "päivällistä" :D 
Mä lampsutin hotellille, Ida meni käymään yksissä bileissä ja seuraavana päivänä muistin Ice Barin, missä mun oli tarkoitus käydä. Se on jäästä tehty baari ja siellä saa olla max.30 min, viltin kera tietysti :D Seuraavaan kertaan siis sekin :D Alla muutamia kuvia:








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti